مقدمه
چگونگی رسیدن به یک حکومت و قانون اساسی جدید از متن و ساختار قانون اساسی جدید مهمتر است. اینکه این فرایند چقدر دموکراتیک، شفاف و مبتنی بر ارزشهای درست انجام شده باشد، مشخص خواهد کرد که تا چه حد اهداف آزادیخواهانه متن جدید محقق میشود.
بدیهی است چارچوب فرایند گذار وقتی معنا دارد که مورد قبول مردم و بازیگران سیاسی و مدنی فعال قرار گیرد. دولت برای ایران، راه رسیدن به چنین مقبولیتی را ارائه چارچوب مورد نظر گروهها و اشخاص به عموم مردم، تشکیل یک گفتگوی عمومی برای نقد و نظر درباره این چارچوبها و در نهایت رسیدن بازیگران مهم به یک توافق نهایی از طریق گفتگو، مذاکره و همکاریهای دوجانبه و چندجانبه بین آنها میداند.
ما معتقدیم هر چارچوب دوره گذاری که در نهایت مورد توافق گروهها قرار گیرد باید مشخصات زیر را داشته باشد:
- آزاد: ماهیت تکثرگرای فعالیت سیاسی و مدنی در دوره گذار را به رسمیت بشناسد و هر شخص یا گروه با هر سلیقه و گرایشی بتواند نوع حکومت خود را در برای رایگیری عمومی، عرضه کند و هیچ پیششرطی برای گفتگو در خصوص آینده ایران وجود نداشته باشد.
- شفاف: همه فعالانی که مدعی تأثیرگذاری بر فرایند گذار هستند، باید درباره تمام موضوعات مطرح مرتبط با خود، ارزشهای مطلوب و مواضعشان درباره اتفاقات و موضوعات مختلف شفافیت کامل داشته و پیشنهاد مشخصی برای حکمرانی جدید ایران تدوین یا انتخاب کرده باشند. تنها محدودیت قابل قبول برای جلوگیری از اینکه نوع حکومت پیشنهادی یک گروه به رای عمومی گذاشته نشود، عدم شفافیت در ارائه مواضع و ارزشها و عدم ارائه سند چشمانداز قانون اساسی از سوی آن گروه است.
- درستکارانه و یکپارچه: گروهها در مسیر فرایند گذار به ارزشها و مواضع خود متعهد بمانند و هر عملی که باعث نقض آن ارزشها میشود را محکوم کنند.
- دموکراتیک: مدیریت فرایند گذار و اعضای مجلس قانون اساسی باید بهطور مستقیم یا غیرمستقیم با رای مردم انتخاب شوند.
- کارا: دیوانسالاری کشور و شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم در دروه گذار بیش از پیش ضربه نبیند و توسط متولی مشخصی مدیریت شود.
- مبتنی بر جمهور: به جای اینکه مجلس قانون اساسی از صفر شروع به نوشتن یک قانون جدید نماید، ساختار کلان قانون اساسی جدید در یک انتخابات توسط مردم مشخص شود.
- بر مبنای گفتگوی عمومی: باید به مجلس قانون اساسی فرصت کافی برای ایجاد گفتگوی فراگیر عمومی را داد و نباید تحت فشار، این مجلس را مجبور کرد تا در مدت کوتاهی به نتیجه برسد.
- با در نظر گرفتن همه احتمالات: در هر شرایطی که امکان انتخابات مهیا شد روش اتخاذ شده معتبر باشد و حتی اگر طرفداران قانون اساسی موجود در انتخابات نوع حکومت، رای اکثریت را داشتند، کماکان امکان اصلاح قانون اساسی با نظر اقلیت وجود داشته و راهکار برونرفت از بنبستها پیشبینی شده باشد.
چارچوب پیشنهادی فعالیت گروهها، احزاب و شخصیتها تا رسیدن به قانون اساسی جدید (فرایند گذار)
- احزاب، اشخاص و گروهها، ارزشها، رهیافتها و استراتژیهای خود، چه در دوره گذار و چه برای حکومت مطلوب مورد نظر را بهصورت سازماندهی شده منتشر میکنند.
- این اشخاص و گروهها سند چشم انداز مورد نظرشان در خصوص نوع و ساختار حکومت و قانون اساسی برای آینده ایران را تدوین و منتشر مینمایند.
- اشخاص و گروهها به پرسشهای شهروندان ایران و سایر گروهها بهطور کامل پاسخ میدهند.
- هر گروه طبق استراتژی خود نسبت به سازماندهی هواداران جهت برآورده کردن شرایط لازم برای رسیدن به انتخابات آزاد نوع حکومت اقدام مینماید.
- گروهها در صورت تمایل میتوانند بر مبنای ارزشهای مشترک خود با یکدیگر ائتلاف کنند و یک سند چشم انداز قانون اساسی مشترک ارائه دهند.
- در زمان انجام انتخابات قانون اساسی، هر گروه یا ائتلافی که سند چشم انداز حکمرانی آن به امضا و تایید نیم درصد جمعیت کل کشور رسیده باشد، میتواند آن سند را در انتخابات به رای عمومی بگذارد. به همراه سند چشم انداز قانون اساسی، یک فرد به عنوان نامزد اولین رئیس حکومت (رئیس جمهور، نخست وزیر، پادشاه، رهبر، یا …) توسط گروهها برای قبول مسئولیت فرایند گذار اعلام میشود.
- هر سند چشماندازی که بیشترین آرا را (در صورت لزوم در دور دوم) به دست آورد، به عنوان طرح پایه قانون اساسی جدید پذیرفته شده و فرد تعیین شده مرتبط با آن، اولین رئیس حکومت جدید (رئیس اول) خواهد بود.
- گروه منتخب و رئیس اول، مدیریت کشور در دوره گذار و در صورت لزوم مدیریت فرایند تدوین قانون اساسی جدید را بر مبنای پیشنهادی که قبل از رای گیری مشخص کردهاند، برعهده خواهند داشت. همه ارکان کشور در دوره گذار مطابق طرح قانون اساسی پایه منتخب شکل گرفته و فعالیت خواهند کرد.
- مجلس قانون اساسی متشکل از ۶۰ عضو به شکل زیر تشکیل خواهد شد که پیش نویس قانون اساسی نهایی را مشخص میکنند.
- ۵۰% اعضا توسط گروه منتخب در انتخابات قانون اساسی معرفی خواهند شد.
- ۴۵% از اعضا توسط سایر گروههای حاضر در انتخابات قانون اساسی به نسبت کسب رای در دور اول انتخابات معرفی خواهند شد.
- ۵% به نمایندگی از کسانی که توانستهاند حداقل ۰.۱% امضا جمعآوری کرده ولی نتوانستند در انتخابات قانون اساسی شرکت کنند.
- از آنجاییکه اولین دولت به هر حال بر مبنای سند چشمانداز قانون اساسی پایه که ماهیت موقت دارد کار خواهد کرد، ارکان انتخابی در این نظام موقت با معرفی اعضا توسط رئیس اول و تایید مجلس قانون اساسی شروع به کار میکنند تا مسائل روزمره کشور معطل نماند.
- پس از بررسی و نهایی کردن قانون اساسی، سند نهایی به رفراندوم گذاشته شده و با رای دو سوم آرا به تصویب خواهد رسید.
- سیاستگذاری، مدیریت و نظارت بر کلیه فرایندهای انتخابات توسط «هیات برگزاری انتخابات» شامل یک نماینده از هر یک از نهادهای مدنی زیر انجام خواهد شد:
- کانون وکلا
- کانون نویسندگان
- کانون صنفی معلمان
- خانه سینما
- اتاق اصناف
- خانه کارگر
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
- سازمان نظام پزشکی
- سازمان نظام مهندسی
- ….
- به همراه یک نماینده از هر گروه یا شخصی که توانسته باشد مواضع و قانون پیشنهادی خود را بهطور شفاف اعلام و میزان امضای لازم را جمع آوری کرده باشد، به عنوان اعضای ناظر بدون حق رای.
- اعضای معرفی شده از طرف نهادهای مدنی باید به داشتن استقلال رای شهره باشند و نمیتوانند کارمند دولت بوده یا شهرت دولتی یا حکومتی بودن یا طرفداری بیقید و شرط از حکومت را داشته باشند. تصمیمگیری در این خصوص با رای هیات برگزاری انتخابات خواهد بود.
- نماینده کانون وکلا رئیس هیات و مسئول هماهنگی و مدیریت ستاد هیات است ولی سیاستگذاریها و تصمیمها با رای اکثریت اتخاذ خواهد شد.
- وزارت کشور موظف خواهد بود تمام امکانات لازم برای برگزاری انتخابات را در اختیار هیات برگزاری انتخابات قرار دهد.
- به محض بهوجود آمدن شرایط انجام انتخابات،کانون وکلا، نماینده خود را معرفی میکند. نماینده کانون وکلا از سایر نهادهای مدنی مذکور در بند ۱۲ خواهد خواست که نمایندگانشان را برای حضور در هیات برگزاری انتخابات معرفی کنند. نمایندگان نهادهای مدنی ذکر شده، مشخص و هیات برگزاری انتخابات تشکیل خواهد شد. به مدت یک ماه نمایندگان گروههای دارای سند چشمانداز قانون اساسی دیدگاههای خود را در رسانههای ملی و محلی مطرح کرده و به جمع کردن امضاهای تایید خواهند پرداخت. پس از احراز هویت امضاها و تایید جایگزینهای حکمرانی که میتوانند در معرض رایگیری قرار گیرند، یک ماه تبلیغات و مناظره مطابق برنامه هیات در رسانهها انجام خواهد شد. طی این دو ماه، هیات ترتیبات انجام انتخابات را مهیا کرده و سپس انتخابات انجام خواهد شد. در صورت عدم وجود دولت مستقر، هیات یک شورای سه نفره از گروههای فعال سیاسی را برای مدیریت کشور تا رسیدن به روز انتخابات مشخص خواهد کرد.
- حداکثر ۴ سال بعد از انتخابات قانون اساسی، میباید قانون اساسی به تایید مردم رسیده باشد و انتخابات کلیه نهادهای انتخابی انجام شده باشند. در صورتیکه تا دو سال بعد از انتخابات، قانون اساسی مصوب نشده باشد، موارد اختلاف، مورد به مورد به رای عمومی گذاشته میشود. بدیهی است که ساختار و اصول کلی که در انتخابات اولیه مورد تایید مردم قرار گرفته نمیتوانند مورد اختلاف باشند.
سلام. چرا فقط 60 نفر برای عضویت در مجلس قانون اساسی در نظر گرفته شده است؟
همه اینها گیریم خیلی هم خوب و درست، ضمانت اجراش چیست؟ آمدیم و اعتماد کردیم و دوباره شد همان بساط جمهوری اسلامی.
به نظر من این سند نیاز به جزییات بیشتری دارد.
@ali-alaghemand حالا شما بزار همون یه نفر بشه دو نفر، بعد نگران باش که ۶۰ نفر کمه!
قصد بی احترامی ندارم چون فکر میکنم واقعا با هدف درستی میدان شده اید ولی حقیقت اینست که همه اینها حرفی بیش نیست. حرف زیبا زدن و رسم نقاشی زیبا از آینده خیالی کار سختی نیست، عمل کردن به آنها شرط است که در حال حاضر بسیار دور از تصور همه است. شما هم به نظر نمیرسد یار و یاوری داشته باشید. همه جا نا امیدی موج میزند و بس!
در مورد شخصیتهای سیاسی و اجتماعی مهم که این حرکت شما رو تایید میکنند چطور میتونیم اطلاعات کسب کنیم؟
@habibi-ali ما اگر فکر می کردیم که کسی از شخصیت های "مهم" طرح و نقشه ای دارد که مورد تایید ماست به او می پیوستیم و طرح جدیدی نمی دادیم. بعد هم فکر می کنیم کار اصلی گروه دولت برای ایران آگاهی سازی در خصوص ارزش های مدنی و دموکراتیک است. اگر شما متن ما را بخوانید و تایید کنید شما شخصیت مهمی هستید که این را تایید می کند. باید تمرین کنیم و اعتماد به نفس پیدا کنیم که برای ابراز وجود و همفکری با دیگران احتیاج به اجازه و تأیید سلطان و فقیه و آدم مهم نداریم. اگر آنها می توانستند کاری بکنند تا به حال برای ما کرده بودند. نوع نگاهمان را باید عوض کنیم برای همفکری و همیاری دنبال اسم ها و تایتل ها نباشیم. به کیفیت حرف و عمل نگاه کنیم و قضاوت کنیم. این اولین گام برای داشتن یک جامعه مدنی پویا است.
@mamali بله ترسیم آینده روشن کار سختی نیست. شما هم برای خود یکی ترسیم کنید و به آن متعهد باشید. چرا همه میخواهیم دیگران آینده روشن را برای ما اجرا کنند. بیایید هر کس به اندازه خود در این مسیر کار کنیم. مطمئن باشید حتماً اجرا خواهد شد.
ما هر جور که میخوایم به چهره های جدید اعتماد کنیم یه چیزی بالاخره از توش در میاد. الان این آقای زمانی که خیلی هم موجه به نظر میرسید و خرفهاش هم درست بود میتونه بیاد اینجا به من توضیح بده چجوری هست که توی توییترش خامنه ای ضحاک و خاتمی و محسن رضایی رو دنبال میکنه ولی حتی یکی از چهره های مطرح مبارز با نظامو دنبال نمیکنه؟ اینجوری صدای همه رو میشنون آیا؟
she freaky
she for the streets
lil preak
densha demo